

Ne vorbește Sfântul Dumitru Stăniloae

„Duh este Dumnezeu şi cel ce se închină Lui se cade să I se închine cu Duhul şi cu adevărul” (Ioan 4:24).
Aceasta i-a răspuns Mântuitorul Iisus Hristos femeii samarinence când L-a întrebat unde se poate aduce cea mai bună închinare lui Dumnezeu: în Ierusalim, cum susţineau iudeii, sau în Muntele Garizim, cum afirmau samarinenii? Mântuitorul o învaţă pe femeia samarineancă ‒ şi, prin ea, pe noi toţi ‒ că nu locul contează când se aduce închinare lui Dumnezeu, ci modul în care se aduce. A spune că numai într-un anumit loc se poate aduce închinare lui Dumnezeu înseamnă a socoti că Dumnezeu este numai în acel loc, deci că Dumnezeu este mărginit şi trupesc. Or, Mântuitorul Iisus îi spune femeii că Dumnezeu nu este trup, ci Duh, şi de aceea nu Se află numai într-un singur loc, ci pretutindeni; aşadar, oriunde ne poate auzi şi primi rugăciunea.
Pe de o parte, această putinţă şi datorie de a preamări pe Dumnezeu în tot locul pune în lumină măreţia lui Dumnezeu, Care nu este într-un singur loc. Pe de alta, aceasta ne uşurează foarte mult ca să ne îndeplinim datoria şi pornirea sufletească de a ne închina lui Dumnezeu în orice zi şi la orice oră din zi.
Dar Mântuitorul nu S-a mulţumit să-i spună samarinencii ‒ şi, prin ea, nouă ‒ numai că Dumnezeu este de faţă, ca Duh, pretutindeni, şi că, deci, putem şi trebuie să Îi aducem închinare în orice loc şi în orice zi, ci El a adăugat şi o învăţătură despre modul cum trebuie să-I aducem închinare lui Dumnezeu. Închinarea noastră trebuie să fie „în Duh şi Adevăr”, a spus Mântuitorul. Acestea sunt cuvinte mari, cuvinte pline de înţeles dumnezeiesc. Nimeni nu poate scoate la arătare tot înţelesul lor; de aceea, ne vom mulţumi şi noi să punem în lumină numai câte ceva din bogatul lor conţinut.
Sfântul Chiril al Alexandriei învață că închinarea cu Duhul şi cu Adevărul depășește închinarea din Vechiul Testament, care consta în aducerea de jertfe de animale în Templul din Ierusalim. Hristos ne-a despovărat de aceste jertfe, aducându-Se pe Sine ca jertfă nesfârşit mai preţioasă decât toate acele jertfe, căci nu putea sângele de tauri şi de viţei să cureţe conştiinţele cum o poate face Sângele lui Hristos, după cum spune Sfântul Apostol Pavel.
Hristos ne cere acum numai să ne unim fiinţa noastră cu El. Omul, înainte de Hristos, nu-şi dădea fiinţa sa lui Dumnezeu când se închina, ci dădea o parte din bunurile sale exterioare, dar lui Dumnezeu îi este mai scump sufletul nostru, inima noastră, fiinţa noastră. Mai mult se dă omul lui Dumnezeu prin sufletul său decât prin anumite lucruri exterioare ale sale.
Prin aceasta, Domnul Hristos a adus oamenilor o nouă uşurare în închinarea ce o aduc lui Dumnezeu. Este o uşurare care face şi ea cu putinţă închinarea în orice clipă şi în orice loc. În schimb, ne cere să ne dăruim fiinţa noastră întreagă, iar aceasta este spre cel mai mare folos al nostru, căci Dumnezeu Se sălăşluieşte astfel în toate ungherele fiinţei noastre, curăţind-o de toate gândurile şi faptele urâte şi întărindu-ne spre cele bune, adică sfinţindu-ne.
Dar noi nu ne rugăm în duh atunci când ne rugăm numai cu buzele, căci a ne ruga „cu duhul” înseamnă a ne ruga cu cele dinlăuntru ale noastre, cu simţirea noastră, cu gândul că vorbim cu Dumnezeu, că suntem în faţa Lui. Cât Se întristează Dumnezeu când Îi vorbim numai cu buzele, iar mintea ne este în altă parte, când duhul nostru nu participă la rugăciune, când atenţia noastră este împrăştiată, când gândul nostru nu stă ţintă la Cel Căruia ne rugăm. Se spune că de câte ori un preot sau de câte ori un credincios care se roagă cu tot sufletul adunat în rugăciune, că întinde în jurul lui duhul rugăciunii, că atrage şi pe cei din jur în adâncul liniştit al rugăciunii. Cineva a spus că numai ce iese din inimă merge în inimă. Dacă omul nu se roagă din inimă, nu ajunge la inima lui Dumnezeu şi la inima celor din jur.
Duhul e Cel în Care ne întâlnim şi ne simţim toţi una
Cine se roagă cu mintea adunată, cu sufletul încredinţat că Dumnezeu este în faţa lui, se arată convins de cuvântul Mântuitorului că Dumnezeu că Duh e pretutindeni şi deci şi în locul unde se roagă în acea clipă. Iată legătura între învăţătura că Dumnezeu e Duh şi deci pretutindeni şi între trebuinţa de a te ruga cu toată simţirea, cu duhul.
Desigur, un credincios care se roagă cu duhul dă dovadă că duhul său e înălţat şi încălzit de duhul lui Dumnezeu, că s-a pus prin aceasta în legătură cu Dumnezeu şi că prin puterea Duhului dumnezeiesc simte faţă de Tatăl Ceresc căldura iubirii de fiu. Duhul dumnezeiesc ne face vii în rugăciunea noastră, prin el strigăm în rugăciunea noastră cu inima plină de afecţiune către Dumnezeu: „Avva, Părinte!” (Romani 8:28). Duhul vine în ajutor neputinţelor noastre în rugăciune.
Dar Mântuitorul ne cere să ne rugăm şi „în adevăr” sau „cu adevărul”. Aceasta înseamnă, în primul rând, să ştim cum ne rugăm, iar în al doilea rând să ştim ce să cerem în rugăciunea noastră.
Crediciosul trebuie să ştie că Dumnezeu este Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt, că Tatăl L-a trimis în lume, dintr-o neţărmurită iubire faţă de noi, pe însuşi Fiul Său Unul Născut; că acesta a luat trup şi suflet omenesc, că S-a răstignit din aceeaşi iubire faţă de noi, pentru iertarea păcatelor noastre, că a înviat, asigurându-ne şi nouă la sfârşitul timpului învierea pentru vecie; că până suntem pe pământ ne conduce prin Duhul Său cel Sfânt pe un drum de desăvârşire neîncetată, de iubire de Dumnezeu şi de oameni ca să devenim vrednici de împărăţia veşnică a iubirii.
Acestea trebuie să le ştim şi să le cerem. Să-L rugăm pe Dumnezeu pentru mântuirea noastră şi pentru creşterea puterilor noastre sufleteşti spre toate cele bune, ca să ne putem mântui. Să ne rugăm şi pentru sănătatea şi cuminţenia noastră şi a copiilor şi a fraţilor noştri. De asemenea, şi pentru pacea şi buna înţelegere între toţi oamenii; să nu ne rugăm pentru izbândirea noastră în plăceri uşoare, în lucruri rele şi nefolositoare, în biruinţa pornirilor noastre de ură, de mândrie şi de invidie împotriva semenilor noştri. Să ne rugăm să fie cu noi duhul iubirii de Dumnezeu şi de oameni, ca să putem răspunde cu iubirea noastră la iubirea lui Hristos Domnul, şi să sporim în pace şi comuniunea cu toţi credincioşii şi cu toţi oamenii cu care ajungem în legătură. Căci Duhul Sfânt este puntea de unire între oameni, e deschiderea şi voinţa de prietenie şi de bună înţelegere a celui credincios cu orice om. Duhul e Cel în Care ne întâlnim şi ne simţim toţi una. Unde este dezbinare şi duşmănie, nu este Duhul. Acolo nu poate fi nici rugăciune adevărată.
Se cuvine deci să rugăm pe Dumnezeu să ne dea puterea „să păzim unitatea Duhului în legătura păcii”, cum spune Sfântul Apostol Pavel (Efeseni 4:3).
Rugându-ne „în duh şi în adevăr”, vom putea să simţim tot mai mult ce mare lucru se cuprinde în binecuvîntarea aceluiaşi sfânt Apostol: „Darul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl şi părtăşia Sfântului Duh să fie cu voi cu toţi” (II Corinteni 13).
Predică la Duminica Samarinenceiapărută în „Glasul Bisericii” (1966)
https://m.youtube.com/watch?v=QfhVENKQGJI&feature=youtu.be
2 Comentarii
Maria Batraneanu
Doamne ajuta! Cuvintele Sf Dumitru Stăniloae sunt cu duh de sfințenie, o bucurie sufletească... De canon ce sa mai zic, nu te saturi sa asculti!
Irina
Atât de frumos este, și icoana, și cuvintele sf Dumitru, liniștitoare. Canonul este psalmodiat fff fain. Toate trei mi au bucurat sufletul, desertul meu duhovnicesc. Mulțumesc!!!❤️❤️❤️
